tisdag, augusti 16, 2005

Önskelista

Eftersom jag fyller år idag (!) tänker jag önska mig ett antal nya bloggar i födelsedagspresent. När Fredrik/wigforsska tankar gjorde det senast så startades rebella-bloggen och jag hoppas förstås att jag också ska få mina önskningar uppfyllda.

Min första blogg önskar jag mig av Magdalena Streijffert. Hon är nyvald (sen i juni) förbundsordförande i Socialdemokratiska studentförbundet och har lång erfarenhet av kår- och utbildningspolitik men även många andra frågor, inte minst inom jämställdhetsområdet. Magda är inte bara duktig, kompetent och rolig, hon får också göra mycket spännande saker i sitt jobb på studentförbundet. Skulle uppskatta hennes kommentarer om sakernas tillstånd och politiska händelser.

Nästa blogg önskar jag mig av Katrine Kielos, statsvetare, feminist och del av Libertas redaktion (s-studenters idétidskrift) som jag skrivit om tidigare. Även en god vän från Laboremus. Katrine åker till USA på utbytesstudier om en vecka, och jag skulle gärna vilja läsa hennes kommentarer om livet och politiken där.

Om man sen får önska sig en kändisblogg skulle det nog vara Karolina Ramqvist - vikarierande chefred för arena, musikjournalist och essäist. Jag älskar hennes skarpa blick, och det faktum att hon skriver lika initierat om politik som musik. Hennes essä i arena för något år sedan om turism som kolonialism var fantastisk. Mer Karolina, tack.

10 kommentarer:

fredrik sa...

Grattis! Jag skulle gärna se att Joel skrev från USA också.

Anonym sa...

Grattis. Min önskelista

Anonym sa...

Grattis Marta! Får se om det blir någon blogg. Joel har längre framskridna planer på området. Det mesta beror på om vi lyckas ordna någon bra uppkoppling till vår lägenhet i Ann Arbor.

fredrik sa...

Ni kan ju ha en parblogg. Den skulle jag läsa (och förmodligen inte hålla med så ofta, men ändå). Radikalfeminism varvat med fördelarna med republik och konstitutionsdomstol, alltihop kryddat med en alldeles för svag klassanalys så klart. ;-)

Anonym sa...

Grattis Marta!
Jag är också nyfiken på vad Katrine skulle skriva på sin blogg. Fredriks läser jag ju redan flitigt.
Vi får se om det blir något bloggande. I den snabbt hårdnande konkurrensen på bloggmarknaden måste man ju vara så jävla frekvent och bra för att platsa. Marta är onekligen ett föredöme och en källa till prestationsångest.

Karin sa...

Grattis grattis! Hoppas du har/får en fin dag!

/Karin

Pelle Rödin sa...

Hej Joel,
Jag tror att det handlar om att hitta en tillräckligt smal men ändå intressant nisch. Analysera kundunderlaget och formulera en affärsidé... "min blog är bäst på att..." I så fall måste man inte vara mest frekvent eller ens smartast.

Och om jag hade varit lika positiv till marknadsanpassning i andra frågor hade jag varit rädd för mig själv.

fredrik sa...

Delstatspolitik i Michigan på svenska. Det är en hyfsat snäv nisch.

Anonym sa...

Grattis grattis! :)

Marta Axner sa...

Joel: tack för beröm men jag vet inte om du är rätt person att prata om prestationsångest, mr tre-sidor-långa-motioner-med-författningspolitiska-utredningar-till kårfullmäktige...