onsdag, augusti 10, 2005

Bloggande studenter

Det har dykt upp ett antal nya bloggar(e) i min bekantskapskrets och bland folk jag stött på i mitt studentengagemang. Jag har bara lagt till dem i länklistan, men tänkte att jag skulle puffa lite extra för några också.

Petra Ornstein befinner sig för tillfället i Berlin men är en god vän från min sossestudentklubb Laboremus. Petra är nog en av de modigaste personer jag känner, vilket framför allt tar sig uttryck i att hon utmanar sig själv (och oss i hennes närhet) att göra saker hon nästan inte vågar. Det gör hennes liv lite komplicerat ibland men oftast mycket spännande och inspirerande. Tidigare har hon bland annat gjort fältstudium bland kvinnor i fredsrörelsen i Israel/Palestina, vilket märks i hennes inlägg ibland. Har alltid en analys som sätter fingret på patriarkala och rasistiska och klassmässiga mönster i tillvaron. Dessutom är hennes språk fantastiskt!

En annan vän från Laboremus är Pelle som startat en temablogg om kår- och utbildningspolitik - Utbildning med klass. Han har lång erfarenhet från studentrörelsen, såväl lokalt i Uppsala som på nationell nivå, nu i SFS styresle. Jag har letat en del efter bloggar som diskuterar just dessa frågor, och det finns inte så många. Hoppas att Pelles blogg kan bli en plats för analys och diskussion om de här frågorna - det behövs!

Och så vill jag också puffa lite för Nils blogg Erlanderbrigaderna, mycket politik (inte minst internationell sådan) och lite kultur. Välformulerat, tankeväckande och roligt!

Sen hoppas jag att ni redan läser Anna Ardins blogg från Argentina, men när hon snart kommer hem (och förhoppningsvis fortsätter skriva om livet i Uppsala) kan man få rapporter från Latinamerika hos Kristina Lindquist istället. Hon är en vän från studentlivet i Uppsala (längre till vänster, lite argare, lite radikalare och lite mer konsekvent än jag) som nu ska göra praktik på en ngo utanför Buenos Aires.

Trevlig läsning!

1 kommentar:

kamikaze sa...

tack för snällaste presentationen!