torsdag, september 21, 2006

Bokutmaning

Som ett litet avbrott i politikbloggandet så har bokutmaningen som cirkulerat på svenska bloggar rätt länge äntligen nått mig. Tack Puff! Så nu blir det lite kultur...

1. En bok som förändrat mitt liv.
En prästkandidats svar borde naturligtvis bli Bibeln. Och det stämmer ju på något sätt. Å andra sidan har jag alltid levt med Bibeln så någon förändring vet jag inte om man kan tala om. Dessutom har alltid gudstjänst, kyrkan och den kristna gemenskapen varit viktigare för min tro än att på egen hand läsa bibeln (även om Bibeln är viktig, såklart). En bok som däremot betydde mycket i mitt feministiska uppvaknande var Under det rosa täcket av Nina Björk, så det får bli den.

2. En bok jag läser mer än en gång.
Hmm, det får nog bli Douglas Couplands Girlfriend in a coma. Den kunde nog också stått på förra frågan. Jag gisk runt i eufori flera dagar efteråt och jag blir fortfarnade upprymd av slutkapitlets "missionsbefallning", trots att jag läst den flera gånger och dessutom ägnat en halv termin av mitt liv att skriva uppsats om romanen. Den fångar mycket av hur jag ser på civilisationen, världen, livet och mitt uppdrag i världen.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö.
Det får nog bli psalmboken som är mer allsidig att ha med sig än en Bibel. Skulle jag ta med mig något mer skulle det nog bli böckerna av Dostojevskij (Brott och straff, Bröderna Karamasov och Idioten) som står i min bokhylla sedan någon bokrea men inte blivit lästa. Eller någon mastig teologisk klassiker som jag inte kommer läsa annars.

4. En bok som fick mig att skratta.
Liftarens guide till galaxen-böckerna, även om det var länge sedan jag läste dem. Helen Fieldings Samvetets röst gillade jag också väldigt mycket även om jag inte kommer ihåg om jag skrattade högt.

5. En bok som fick mig att gråta.
Bokstavligt talat grät jag floder när jag läste Alla paradis är inte stängda av Liselott J Andersson - så mycket att jag inte pallade att läsa mer än ett kapitel. Ska försöka läsa den igen vid tillfäll, vad det än var som berörde mig kanske jag har mer distans till det nu. En roman som berörde mig djupt var Joyce Carol Oates Blonde. Jag grät kanske inte men var skakad i veckor.

6. En bok jag önskar hade skrivits.
Den här verkar alla tycka vara svåraste frågan (tillsammans med nästa). Kanske en lättläst men samtidigt intellektuellt hederlig introduktion till intersektionalitetsteori (sorry, men boken som finns är inte så lättläst) som skulle kunna introducera det perspektivet på en bredare front.

7. En bok som inte borde skrivits.
Av princip tycker jag inte att det kan skrivas för många böcker. Men till exempel all kurslitteratur som fortfarande för vidare en stereotyp eller felaktig syn på hbt-personer, kvinnor, icke-vita och funktionshindrade kanske. Och samtliga Mars-och-Venus-böcker.

8. En bok jag just nu läser.
Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari. Har nyss läst ut Att komma hem ska vara en schlager av Per Hagman (som jag gillade mycket, även om man blir lite mätt på knarkromantik efter ett tag. Men slutet är grymt!)

9. En bok jag tänkt läsa.
Hur många som helst! Och när jag fyllde år för någon månad sedan fick jag typ en hyllmeter böcker till... Men härnäst på läslistan finns kursboken Själavård av Berit Okkenhaug, Yvonne Hirdmans bok om Alva Myrdal Det tänkande hjärtat och Personliga pronomen av Daniel Sjölin.

10. Skicka vidare till fem andra bloggare.
Well, den här utmaningen har nog nått rätt många bloggare vid det här laget. Så jag får väl utmana några (hyffsat) nya bloggare: Kristoffer, Kajsa, Johanna och Christian. Och jag tror inte att syrran har svarat heller.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: