lördag, juli 30, 2005

Batman!

Var och såg nya Batman begins igår. Hade ganska höga förväntningar men måste säga att de till största delen infriades. Jag har i och för sig alltid varit svag för batman - i allafall de gamla tim burton-filmerna, min favorit är batman returns (nr 2, alltså) med michelle pfeiffer som catwoman och danny devito som penguin.

Det roligaste med den här filmen var att den knöt tillbaka till de gamla batmanfilmerna utan att bara vara pastisch eller kopia. Hyffsad välspelad - christian bale funkar jättebra som batman - med några riktigt bra skådisar, framför allt michael caine och morgan freeman. Sen är jag lite svag för futurism i allmänhet och nördig teknik i synnerhet, och då får man sitt lystmäte i den här filmen. Det bästa med batman som karaktär är i mitt tycke att han inte har några egentliga superkrafter utan bara är skicklig och har mycket rolig teknik och prylar. Och - i den här filmen - ninjaträning.

Överhuvudtaget är filmen kanske mer "snygg" än nåt annat, men i den här genren är det inte så illa. Vill man ha djuplodande psykologi ska man nog leta någon annanstans - det finns väl en och annan billig förklaring eller poäng, men det är det inte så svåt att ha överseende med. Och jag måste säga att sensmoralen - att hämnd aldrig är lösningen och att man inte ska ge upp om mänskligheten - är väldigt sympatisk.

4 kommentarer:

Karin sa...

Hej!

Bra det där om att inte ge upp.

Kul att se fler teologer här! :)

Hälsningar Karin

Anonym sa...

Kan ju påminna om att du borde läsa Millers "Batman - Year One" som filmen mer eller mindre bygger på. :)

Pernilla Karlsson sa...

Aha, jag håller med dig fullt, som du antyder är typ det enda tråkiga med filmen att man bara MÅSTE lägga in lite tråkiga klyschor här och där typ: "E¨n sån måste jag skaffa mig" det e lite typsiskt...

Anonym sa...

men var filmen inte bara en upppiffad version av Indiana Jones?

Svar: jovisst så är det.