torsdag, juli 21, 2005

Var finns den kristna vänstern?

Ett flertal bloggare har uppmärksammat att en prideparad har förbjudits i Riga, enligt svd.se. Bland annat har premiärministern sagt att Lettland är ett land byggt på "kristna värderingar" och därför kan paraden inte tillåtas.

Varje gång något liknande händer, och refereras på liknande sätt, undrar jag var den kristna vänstern finns. Eller, jag vet ju att vi finns på ganska många håll, men sällan i det allmäna medvetandet. Det är klart att folk tror att alla kristna hatar homosexuella, eller att den enda "verkliga" kristna uppfattningen är att vara negativ till homosexualitet, om det bara är fördömanden som refereras till som "kristna värderingar". Genom att kristna som inte är fördömande hellre argumenterar från ett rättighetstänkande eller liknande, får de reaktionära och instängande krafterna patent på att definiera vad kristna värderingar är.

Jag vill bygga mitt liv och mina ställningstaganden på kristna värderingar. Det betyder att jag tror att alla människor är skapade av Gud att leva ut kärlek till sina medmänniskor, oavsett i vilken form den visar sig. Det betyder att jag tror att Gud står på de svaga och marginaliserades sida när de förtrycks av den som är starkare. Det betyder att jag tror att öppenhet, ärlighet och sanning alltid är bättre än förljugna ideal om hur man ska leva, som innebär att blunda för verkligheten eller att den med makt får definiera hur människors liv ska se ut. Oavsett om den makten sägs vara sanktionerad av Gud eller någon annan.

Jag vet att det finns många som håller med mig. Varför lyckas vi inte göra våra röster hörda?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar jag hade svaret. Måste säga att du är en frisk fläkt och en motsats till den erfarenhet jag fått genom år i kyrkans tjänst.

Jerry
http://jerryolsson.se

Klas Corbelius sa...

jag håller med om att den kristna vänstern behöver skärpa till sig. jag tror att många som var med för en tid sedan tappat sugen då så mycket gått åt fel håll. men det finns ju ingen tid för tappade sugar. kämpa på! själv håller jag på för fullt, bla på min blogg, i min bok "I mammons tid", på www.kriss.se, genom att föreläsa/samtala här och där, bla på ung vänsters sommarläger, på demon för amnesti och på sociala forum runt om i landet.

Marta Axner sa...

jerry: tack.

Anna: kanske har du rätt om att vänstern är masochister. Fast inte är väl kristendomen mer i fusion med makten idag än på 60-70-talen, iaf inte i Sverige?
Själv var jag snarare inne på mer konspiratoriska tankar - när väl en diskurs är satt där kristen = höger = abortmotstånd och homofobi = bush är det lätt att skriva/prata om det på det sättet och svårt för andra röster att göra sig hörda.

Tror också att det har ett samband med den starka amerikanska dominansen, det finns ju knappt någon kristen höger att tala om i Sverige. De frågor där den amerikanska kristna högern är aktiva, ex homoäktenskap och abort, där får dessa åsikter genomslag även i Sverige på så sätt att folk här tror att det är den enda kristna åsikten (det finns såklart kristna abortmotsåndare i Sverige också men inte lika entydigt). Däremot i frågor som är mer "inhemska", som flykting/asylfrågor har nog kristna iSverige bilden om sig att vara radikala och på de svagas sida. Hoppas jag.

maxelson sa...

Intressant blogg. Själv är jag oxå kristen vänster och funderar ibland i samma banor som du. Inom Missionskyrkans Ungdomsförbund där jag är medlem och tidigare satt i Internationella utskottet fanns ofta en stark vilja att diskutera globala rättvisefrågor, Palestinakonflikten, asylpolitk etc. Även om det kanske inte är specifikt "vänsterfågor".


Mattias
www.mattias.st

Åka sa...

Jag är ganska säker på att du har rätt i din analys om det amerikanska inflytandet, Marta. Jag tror tyvärr att svenskar i allmänhet har ganska dimmig uppfattning om både kristendomen som religion (att döma av konstiga frågor jag brukar få) och vad kyrkan i vårt land sysslar med för typ av sociala frågor. Hur många vet något om Svenska Kyrkans Mission? Ofta verkar uppfattningen vara att kristendom är något som fundamentalister i USA pysslar med, eller möjligen några underliga papister i Sydeuropa (för katoliker betraktas som väldigt udda och annorlunda).