tisdag, juli 26, 2005

Vad innebär förtryck?

Lyssnade på Uppman i p3 idag (som har ersatt fantastiska Elin Ek som jag skrivit om tidigare). Hon intervjuade krönikören EvaEmma Andersson, aftonbladet. De pratade bland annat om EvaEmmas neggiga attityd till feminsimen (även om hon inte uttryckte det så) och hon fick bland annat säga att hon inte är förtryckt och att det inte finns något förtryck på grund av kön i Sverige. Kanske att det finns skillnader mellan män och kvinnor, men inte mer än exempelvis mellan svenskar och invandrare (!), eller andra skillnader mellan människor, så det är inget förtryck. Om kvinnor som inte får ett jobb de vill ha slutade gnälla och skaffade lite mer utbildning istället för att skrika diskriminering så skulle det nog bli bra.

Förutom att EvaEmma verkar sakna en del grundläggande kunskap om de strukturella skillnaderna mellan män och kvinnor i Sverige är det intressant vad hon har för definition av förtryck. Ibland, när (ofta framgångsrika) kvinnor hävdar att de inte är förtryckta och att de kvinnor som hävdar sig vara det själva skapar sitt förtryck, måste nog ha en helt annan bild av förtryck än jag och många feminister med mig har. Jag skulle tro att EvaEmma tänker sig att förtryck är ungefär som apartheid eller nazism. Alltså att staten (eller militären eller annan formell maktinnehavare) uttryckligen tvingar folket eller en viss grupp till underkastelse med militärt tvång, fråntar dem mänskliga rättigheter och låser in dem eller dödar dem om de försöker göra motstånd. Om det är den enda definitionen av förtryck, så visst, då är inte jag heller förtryckt. Ingen militärpolis kommer och hämtar mig för att jag skriver det här inlägget.

Men om motsatsen till förtryck är frihet, och inte bara frihet från förbud utan också frihet till möjligheter, så kommer saken i en annan dager. För när den där tjejen slutar "gnälla" över att hon inte har fått jobbet, kommer hon antagligen upptäcka att hon faktiskt har mer utbildning än killen som fick det. Och om hon får jobb, kommer hon antagligen upptäcka att hon har lägre lön. Och när hon och killen har fått barn, kommer hon antagligen upptäcka att hon gör mer hushållsarbete, och av nån märklig anledning kommer hon stanna hemma längre, och ta ut fler vab-dagar och sen kommer hon antagligen upptäcka att hon har ännu lägre lön, inte blivit befordrad och dessutom får sämre pension.

Nej, EvaEmma, jag tänker inte sluta gnälla. Gnälla hjälper inte, men så länge analys, forskning, politisk kamp och feministisk kultur kallas gnäll tänker jag och många med mig fortsätta. Du tycker inte att du är förtryckt, och om det är sant så är det bara att gratulera. Men när du antagligen upptäcker att du är det, då är du välkommen att ansluta dig till oss feminister. Vi skulle behöva en kolumnist i aftonbladet...

p.s. Det har kommit kloka och nyanserade kommentarer till mitt inlägg om asylpolitik. Läs gärna dem här.

Inga kommentarer: