tisdag, juli 12, 2005

Kamrat 12%?

Det blir ju oundvikligt att i det här sammanhanget (se förra inlägget) fundera på det här med feministiskt initiativ och behovet av ett feministiskt parti. Jag har på något sätt ändå blivit lite mer positiv. Jag själv är och förblir sosse, jag tror att det är inom de etablerade partierna som påverkan är effektivast (och behovet av den som störst!). Jag tror också, som alla säger, att det riskerar att putta ut antingen v eller mp och därmed underlätta för högern. Det kommer inte heller att bli ett så brett parti som man hoppas, självklart kommer man på något sätt inklassas på höger-vänster-skalan.
Samtidigt så kan ju knappast sossarna eller några andra etablerade partier bestämma vilka partier som får finnas och inte. Så även om jag och många med mig har valt en annan väg, och tycker att den är bättre, så kommer det upenbarligen att finnas ett feministiskt parti i Sverige inför nästa val, och då kan vi ju fundera på hur vi bemöter dem och samarbetar eller motarbetar dem.
Trots alla "risker" som finns så tror jag ändå att det är bättre att bemöta dem positivt och försöka hitta samarbetssätt. De kan hjälpa oss sossar att lyfta frågorna och kan dra oss åt rätt håll. Ärligt talat skulle jag inte klaga om det kom in lite fler vassa feminister i såväl riksdag som regering. Och om fi ändå ska ta våra röster (det är bara obotliga optimister som tror att fi bara kommer ta röster från v, självklart finns det fler besvikna feminister bland s väljare) måste vi ju se till att dessa röster inte är bortkastade utan faktiskt ger representation i riksdagen. Detsamma gäller ju faktiskt v och mp, vi kan uppskatta dem i olika hög grad men faktum är att s inte klarar sig utan dem.
kanske dags at återuppliva den gamla stödröstningen och devisen kamrat 4%. Eller kanske Syster 4%. Fast snarast då 4+4+4 = kamrat 12%... En valslogan, måhända?

2 kommentarer:

fredrik sa...

Fast "kamrat 4%" byggde ju på att t ex lokala avdelningen av Byggnads gick ut på byggena och talade om för medlemmarna att rösta på vpk till riksdagen och sossarna i kommun och landsting.

Det är lite svårare att be folk att rösta på v, mp eller fi. För det finns ju bara en röst. Och det innebär ju att rösterna blir splittrade ändå.

Ska det till en stöd åtgärd är det nog bättre att göra en klassisk "kamrat 4%". Och framförallt inte rösta på mp.

Marta Axner sa...

Hmmm... kanske det. det här är ingen klar stategi, och det går ju uppenbarligen inte att rösta på mer än ett parti per person till riksdagen.

Jag ville nog mest väcka tanken, att vi ska fundera på hur vi ska samarbeta snarare än att säga att det är feministernas fel om det blir borgerlig regering. Och att det är bättre med fyra röda partier i riksdagen än två.