söndag, augusti 27, 2006

Paus från världen

Om en liten stund ska jag tillsammans med min klass åka på retreat på otroligt fina gården Breidagård utanför Uppsala. Retreat betyder "dra sig tillbaka" och innebär några dagars tystnad. Man bor, äter, mediterar och ber tillsammans i tystnad, i övrigt sköter man sig själv. Låter skumt men är fantastiskt skönt. Fast det kan vara jobbigt också - inte så mycket att vara tyst som att man inte kommer undan sina egna tankar. Men det är liksom meningen. Själv har jag varit på retreat några gånger tidigare, mest på S:t Davidsgården som är Sveriges mest etablerade (och största?) retreatgård.

Jag har tänkt ägna mina dagar åt att läsa annat än kursliteratur, sticka och sova. Jag har också tänkt ta en mikropaus från valrörelsen (effektivt, eftersom jag inte kommer ha tidningar, tv, radio, dator eller telefon där) så inga politiska böcker får följa med heller.

Det här innebär alltså att bloggen också ligger nere till onsdag eftermiddag. För säkerhets skull har jag lagt in moderation i kommentarerna under tiden - kommentera gärna så kommer de upp på onsdag.

Inga kommentarer: