tisdag, september 20, 2005

Mer valresultat

Nu är äntligen alla röster räknade i vår församling. Tyvärr har vi i (s) tappat ett mandat och jag är första ersättare i direktvalda kyrkorådet (om inte personrösterna förändrar listan vilket jag har svårt att tro). Mandatet har gått till miljöpartiet och deras enda (!) kandidat Martina Larson. Grattis! I övrigt är mandaten oförändrade mellan posk (3), m (3), fisk (2) och kd (1). Hur det blir med ersättarna återstår att se.

I stiftsfullmäktige har sd kommit in med ett mandat. Betvivlar dock att de kommer få något inflytande. Även frimodig kyrka kom in med ett mandat, liksom mp med 2 mandat.

Nu när det lugnat ner sig lite har jag funderat lite på valkampanjerna, inte minst sossarnas. Jag tror inte vi gjorde allt helt lyckat, även om mycket varit framgångsrikt. Jag ska fundera ett tag till, sen kommer nog reflektioner här i bloggen.

Valresultatet uppdateras fortfarande löpande här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alla siffror är preliminära och efter inmatning av alla utom 9 distrikt till SF så har sossarna tappat ett till Frimodig kyrka, som nu har två mandat. Resten matar vi in i morgon.

Mvh
Jerry

Nils sa...

Jag är så splittrad när det gäller kyrkan och partipolitiken. Här i Lund har POSK så gott som egen majoritet i samfällda kyrkofullmäktige och (s) och (m) samarbetar. När jag frågar var de ideologiska skiljelinjerna går, får jag svaret att POSK:arna inte kan någonting om effektiv förvaltning, och att det är därför Grosse Koalition får komma in och städa upp.

Den VERKLIGA skiljelinjen i kyrkan går ju inte mellan partipolitik och "opolitiska", utan mellan de konservativa och de liberala i andligt hänseende. Det nuvarande partisystemet duger inte. Ja till socialdemokrater i kyrkan, men nej till kyrklig socialdemokrati. Kanske.