tisdag, november 29, 2005

Kandidaterna utmejslas i ärkebiskopsvalet

Ärkebiskopsvalet närmar sig med stormsteg, och de tilltänkta kandidaterna börjar hoppa av. Som i många liknande situationer så är det få som kandiderar öppet i ett tidigt stadium, men just nu finns några möjliga kandidater kvar, efter att några har sagt att de inte längre står till förfogande. Mest uppmärksamhet har Caroline Krook fått med sitt "avhopp" (om man nu kan hoppa av från ett val man aldrig kandiderat i), vilket Kyrkans tidning rapporterade i förra veckan. Även Carl-Axel Aurelius, biskop i Göteborg, som jag trodde skulle vara en av toppkandidaterna har hoppat av, liksom hans kusin Erik Aurelius i Skara (kyrkans tidning).

I och med att Caroline Krook inte ställer upp, är sannolikheten nu mycket låg att det blir en kvinna som ärkebiskop. Jag tror nog att det kommer finnas någon eller några kandidater i valet, men det är mycket svårt att bli vald till äb om man inte redan är biskop, och det lär inte bli lättare för en kvinna. Särskilt med tanke på att ingen kvinna vunnit ett biskopsval sedan Caroline Krook, som biskopsvigdes 1998. När jag senast skrev om det här i juli trodde jag att slutstriden skulle stå mellan Carl-Axel Aurelius och Anders Wejryd i Växjö. Jag tror fortfarande att Anders är en stark kandidat, och jag tror att han kommer att stå mot Ragnar Persenius som idag är biskop i Uppsala. Sen kommer nog ett par av de andra biskoparna finnas med, och kanske någon av de kvinnliga domprostar som finns i landet, eller någon av de andra mycket duktiga och meriterade kvinnliga ledarna i vår kyrka. Men som sagt tror jag inte att någon av dem skulle bli vald.

I mitten på januari ska församlingarna besluta vilka som blir elektorer, varje församling har rätt att utse lika många (förtroendevalda) elektorer som man har prästtjänster i församlingen. Då kommer alltså undertecknad veta om jag får vara med som elektor och rösta i äb-valet. Vilka som faktiskt kommer att vara kandidater i valet avgörs vid provvalet 8/2. Alla som får mer än 5% av rösterna kommer att vara valbara i själva valet som äger rum den 15/3. Hela tidsplanen finns här.

Andra bloggare om ÄB-valet:
Helle Klein
Nils Kaiser

Inga kommentarer: