torsdag, november 10, 2005

Festmetoden - håll koll på ditt drickande

I somras skrev jag om hur lätt det är att dricka alkohol på sommaren och särskilt om man som jag rör sig i studentkretsar där många dricker mycket. Då tipsade jag om alkoholprofilen, en sida där man kan testa sina alkoholvanor och kolla om man ligger i riskzonen.

Ikväll ska jag på "råbiff" - studentkårernas och nationernas gemensamma fest som hålls varje termin, och där det bjuds på sparsamt med mat men finns mycket tillgång till alkohol. Brukar vara väldigt kul men också väldigt blött... Så vad passar då bättre än att tipsa om alkoholkommitténs nya webbsatsning: festmetoden. Där kan man kolla vilka förväntningarn man har på alkoholen, räkna ut sin ideala festnivå och få tips om hur man får en helkväll - som är kul hela kvällen.

Jag gillar verkligen alkoholkommitténs kampanjer. De lyckas ha ett tilltal som inte är moraliserande men ändå tankeväckande. De flesta människor skulle må bra av dricka mindre alkohol - det betyder inte att man inte ska eller måste dricka alls. Bara att man borde ha ett mer reflekterat förhållningssätt till alkoholen. Vilket nog är lättare sagt än gjort.

Inga kommentarer: