fredag, januari 05, 2007

Backspegel...

Förra årets nyår gjorde jag en årets-lista och en lista över förhoppningar inför 2006. I år har jag inte riktigt tagit mig i kragen för att göra någondera, särskilt inte någon årets-lista. Och nu har det ju nästan gått en vecka på det nya året, så det förra borde vara preskriberat snart. Så jag nöjer mig med att kommentera förra årets (kursiverade) förhoppningar och går sedan i nästa inlägg in på listan inför det kommande året.

2006 ser jag fram emot:

Valår:
Finns så mycket att säga om att det blir svårt att hålla sig inom rimliga gränser. Men det ska bli kul, svårt, spännande, viktigt, slitsamt och helt fantastiskt. Jag älskar val. Vi startar med kårvalet i april, sen ökar vi! Och tar hem segern i september!

Ja, mycket val blev det. Kårvalet blev en höjdare men riksdags- och kommunalvalet inte lika roligt resultat som bekant. Men politiken går vidare.

Examen: om bara några veckor när jag fått min d-uppsats godkänd blir jag teologie kandidat. Inte illa efter sex och ett halvt år i Uppsala :-). Sen börjar jag på pastoralinstitutet, sista året på prästutbildningen. Räkna med att ni kommer kunna följa en del av mina reflektioner därifrån på bloggen.

Uppsatsen blev klar, jag blev teol kand och har nu avslutat mitt år på pastoralinstitutet som ni kunnat läsa lite om ibland på bloggen. Nu väntar yrkeslivet.

Kyrkomötet: jag fick ju visserligen vara med några dagar i höstas, men jag ser fram emot att vara med på riktigt från början inför årets kyrkomöte, få sitta med i något utskott och kunna motionera och så. Ska bli mycket intressant och spännande. Ett givet bloggämne, det med :-).

Det var minst lika kul och spännande att vara med på kyrkomötet som jag hoppats. Nu var ju årets dagordning inte lika rafflande som förra årets, men ändå. Organisationsutskottet visade sig vara intressantare än det lät, och jag var med och skrev två motioner. I år blir det fler motioner och sannolikt betydligt fler ärenden i mitt utskott eftersom en stor utredning om demokrati och valsystem i svenska kyrkan är ute på remiss nu.

Feminismens återkomst: efter förra årets backlash hoppas jag att 2006 blir året då man slutar diskutera fördomar, rädslor och orimliga anklagelser, och istället fokuserar på de verkliga problemen - att kvinnor och män behandlas olika, har olika tillgång till makt och resurser och att alltför många kvinnor är offer för våld i relationer. Lite proportioner, tack.

Tyvärr blev det inte en sådan återkomst för feminismen som jag hoppades, även om motståndet kanske inte var fullt så våldsamt som 2005. I valrörelsen var feminismen i stort sett en icke-fråga trots att barnomsorgen och andra centrala frågor fanns på agendan. Just nu verkar den viktigaste feministiska frågan vara att välja en kvinna till partiordförande i (s). Viktigt, men man kan ju tycka att det borde finnas utrymme för att diskutera de stora sakerna istället för självklarheter.

Ärkebiskopsvalet: bara några veckor kvar till provvalet då kandidaterna slutligt fastställs. Det kommer som jag skrivit tidigare sannolikt stå mellan två personer, men mellan dem är det långt ifrån avgjort. Jag återkomer i ämnet, var så säker.

Mycket bloggat blev det, och Anders Wejryd blev som väntat vald.

Bra tv-vår:
Commander in chief (med Geena Davis som amerikas president) börjar på måndag, snart också Veronica Mars, snart kommer säsong 6 av Vita huset på SVT1 (förhoppningsvis på bättre sändningstid än när den gått i 24:an). Och det är bara början. Hur ska man hinna ha ett liv?

Commander in chief levde i min mening inte riktigt upp till förväntningarna, medan Veronica Mars väl överträffade dem. Hade jag gjort en årets-lista hade Logan Echolls lätt blivit årets tv-serie-karaktär. Dessutom dök det upp väldigt mycket annan bra tv, förutom att jag upptäckte Lost på allvar så kom Ugly Betty och House bland mycket annat.

Överraskningar: det vore ju ohyggligt sorgligt om man en vecka in på det nya året visste allt som skulle hända. Så mest av allt ser jag fram emot allt det som jag inte har någon aning om än.

Ja, överraskningar blev det såklart. Några stora var väl hur smutsig valrörelsen blev, SSU-ledaren Anna Sjödins krogintermezzo och såsmåningom avgång, Göran Perssons avgång och partiledardebatten, att svenska kyrkan för första gången på åtta år fick en ny kvinna som biskop, den turbulenta regeringsbildningen, klimatfrågan på allas läppar, att trängselskatten blev en succé men slarvades bort av den nya regeringen, nobelpris till mikrokrediter, genombrottet för webb-tv och en massa annat.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: