tisdag, januari 24, 2006

Hammar ärkebiskopskandidat

Ytterligare en kandidat har dykt upp i ärkebiskopsvalet - Anna Karin Hammar. Det har såväl Kyrkans tidning som UNT rapporterat. Hon är stiftsadjunkt för själavård i Uppsala, men har tidigare jobbat såväl internationellt (bland annat på Kyrkornas världsråd) som på nationell nivå och som studentpräst. Anna Karin sitter också i kyrkomötet, där hon är invald på samma lista som jag, så vi är bekanta.

Jag tror att Anna Karin är en stark kandidat i jämförelse med de andra icke-biskopar som lanserats hittills. Hon har nog en god chans att gå vidare från provvalet - hon har en bred erfarenhet, är duktig och kompetent och en varm människa, och har sannolikt möjlighet att få stöd från en del elektorer och präster i Uppsala. Men det räcker nog tyvärr inte ända fram. Jag vidhåller min tidigare analys att ingen som inte är biskop i dagsläget kommer nå ända fram till slutomgången. Det hindrar inte att jag hoppas att Anna Karin, liksom flera av de andra kvinnor som lanserats i det här valet, ställer upp i kommande biskopsval. Jag är övertygad om att Anna Karin vore en bra biskop. Men jag tror tyvärr inte att hon kommer att bli det den här gången.

Läs andra bloggar:
Granskning Svenska Kyrkan: Anna Karin Hammar är en dröm
Helle Klein: Anna Karin Hammar nästa ärkebiskop?

Inga kommentarer: