måndag, juni 26, 2006

Once again: pigavdrag

Så har pigavdragen dykt upp igen, nu av sossar på DN debatt. Jag trodde faktiskt att den frågan mattats av, men tydligen inte. Jag har ärligt talat svårt att förstå hur den är så livskraftig, och framför allt varför sossar kan gilla den. I artikeln skriver östgötasossarna om att man inte ska "moralisera". Jag tycker inte att det är en fråga om moral i första hand - om man inte anser det som en moralisk fråga att ha en bra fördelningspolitik. Lägga massor med pengar för avdrag för de redan välbärgade, så att de kan få billigare städning är dålig fördelningspolitik helt enkelt.

Jag har skrivit om frågan tidigare, bland annat i mitt allra första blogginlägg för snart ett år sedan. Där finns en längre argumentation i frågan.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: