tisdag, mars 21, 2006

Låt Jämtin ta över!

Hela bloggosfären är full av kommentarer kring Freivalds avhopp och framtiden. Jag kan bara stämma in i analysen att det var helt rimligt att hon gick och att det sannolikt handlar mer om tsunamin än hemsidecensur även om jag tror att det i sig också hade varit ett tungt skäl att överväga om hon har förtroende. Freivalds har blivit mer belastning än tillgång för partiet och regeringen, och då är det dags att gå.

Jag vill - i likhet med Helle Klein och många andra bloggare - uppmana Persson att göra biståndsminister Carin Jämtin till utrikesminister. Hon är etablerad och (som jag uppfattat det) uppskattad på UD, vilket jag tror är en förutsättning eller åtminstone stor fördel om man ska kliva in där ett halvår innan valet. Hon är ideologisk, framåt, vältalig och har snabbt fått ett stort förtroende i partiet. Hon är dessutom tydlig i palestina-frågan, och skulle kunna lyfta upp mellanöstern högre på den politiska dagordningen och förtydliga kritiken mot Israels ockupationspolitik. Jag tror att Carin Jämtin dels skulle bli en mycket bra utrikesminister, dels skulle utgöra en stor tillgång i valrörelsen på en mer framlyft position. Carin till utrikesminister!

Inga kommentarer: