torsdag, oktober 20, 2005

Smart som Marilyn?

aftonbladet.se (och säkert många andra sidor, men det är där jag sett den) kan man hitta den här bannern. Den leder till en sida med en "tankenöt" och erbjudande om prenumeration på Illustrerad vetenskaps Hjärngymnastik. Jag vet ingenting om tidningen men man kan ju inte annat än att häpna över bilden. Man kan ju få feministspunk för mindre.

Själv hoppas jag att jag är lika smart som Marilyn Monroe var (fast förhoppningsvis lite mer stabil och mindre utnyttjad). Och jag hoppas att alla redan har läst Joyce Carol Oates helt sagolika roman om henne, Blonde. Om inte, gör det snarast - det är en läsupplevelse! Och även om det ju är en fiktiv roman, gav den åtminstone mig en mycket mer nyanserad uppfattning om människan bakom ikonen Marilyn, och framför allt blev hon just en människa för mig. Och ja, en ganska smart sådan.

Inga kommentarer: