onsdag, oktober 12, 2005

Kyrkomöte redan nu

Jag fick ett roligt besked idag - eller inte ett säkert besked utan snarare en förfrågan. Men även om man inte ska ta ut något i förskott - vilket jag annars brukar vara världsmästare på - så verkar det ändå bli så: Jag ska tjänstgöra i kyrkomötet redan i år! Jag är ersättare långt ner, men nu har en person fått förhinder och det verkar som att jag (efter att ett antal ersättare tackat nej) är näst på tur.

Jag har ju (även om resultatet inte är sluträknat och fastställt) invald för kommande mandatperiod som ordinarie, men den börjar ju inte förrän första januari vilket betyder att det är först nästa års kyrkomöte (i september - oktober) som vi nyvalda samlas. Men nu får jag alltså (antagligen) chansen att prova på redan nu. Utskottsförhandlingarna är klara så nu blir det plenum. Förutom att det blir ett jättebra tillfälle för mig att vara med och lära mig innan jag ska vara med "på riktigt" så kommer jag (förhoppningsvis - om det går igenom!) att få vara med och fatta beslut om ordning för välsignelse av ingånget partnerskap. Jag hoppas ju få vara med och införa könsneutrala äktenskap såsmåningom, men det här är ett stort steg på vägen.

Kyrkomötets session 2 (plenum) äger rum i universitetshuset i Uppsala 25-28/10, och förhandlingarna är öppna så man får gärna komma och lyssna. Vill man läsa mer om de beslut som ska tas, kan man göra det hos Kyrkans tidning eller Svenska kyrkan.

Inga kommentarer: