söndag, juli 23, 2006

Bästa banankakan

Dags för ett litet avslöjande i den personliga kategorin. Trots att det inte passar så bra med min image som intellektuell politisk feminist, så är det ett faktum att jag besitter betydande husmors-skills. Jag gillar - och är hyffsat bra på - såväl bakning och matlagning som handarbete och annat. Så helger som denna när jag varit hemma och skrivit varvar jag gärna skrivande med diverse hemmafix. Förra veckan kokade jag marmelad på rabarber från trädgården och idag har jag bakat världens bästa banankaka, med vibbar från barndomen då receptet finns i en gammal kokbok i föräldrahemmet. (Tack mamma, som grävde fram receptet).
Lättbakat, knappast särskilt nyttigt men osannolikt god.

BÄSTA BANANKAKAN
(c:a 20 bitar)

125 g smör/margarin
2 ägg
1 dl filmjölk (eller yoghurt)
2 1/2 dl socker
2 1/2 dl mosad banan (helst rättvisemärkt)
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

Smörj och bröa en bakform, rund eller avlång (2 l). Rör socker och smör rösigt. Lägg i äggen ett i taget, rör slätt. Blanda mjölet med vaniljsocker och bakpulver. Rör ner bananmos, filmjölk och mjölblandningen i smeten. Häll smeten i formen och bred ut smeten så att det blir slätt. Grädda kakan i 175-200 grader c:a 40 minuter, i avlång form c:a 1 timme. Kolla med sticka när den är klar. Låt kakan svalna något innan den tas ur formen, låt den sedan kallna på galler i en bakduk.

Andra bloggar om: , , ,
Pingat på Intressant.se

Inga kommentarer: