fredag, maj 12, 2006

Dagens bloggtips: Teresa om åttiotalisterna och arbetsmarknaden

Min syster Teresa har idag bloggat så bra att jag måste länka. Alltså, hon skriver alltid bra men inte alltid av så stort allmänintresse. Hon skriver om bilden av åttiotalisterna som bortskämda och hellre vill glida runt i tillvaron än ta ett riktigt jobb, när de åttiotalister hon känner snarare gör allt de kan för att klara sig och inte drömmer om något annat än ett fast jobb. Hon skriver:

Åttiotalisterna vill inte ha en lång enformig karriär i ett företag, de är härliga frilansarsjälar som kryssar mellan olika jobb som vore de studentmottagningar i en evigt ljusnande framtid. En av regissörerna på mitt jobb uttryckte det så här: “Åttiotalisterna vill både ha kakan och äta upp den. Och så vill de att någon annan ska ha bakat den åt dem först”.
--
Make no mistake: Om det ska bli nån kaka är det jag själv som får skörda vete, mala mjöl, föda upp hönor, mjölka kossan, odla sockerbetor, bygga en spis och baka eländet – för ingen annan bryr sig ett skit, och varför skulle de? Jag är ju bara en bortskämd åttiotalist.

Inga kommentarer: