lördag, februari 04, 2006

Årsmöte med Laboremus


Idag har Laboremus haft årsmöte, och jag är inte längre ordförande för föreningen. En aning sorgligt, men framför allt ganska skönt. Och jag är väldigt stolt att lämna vidare en förening på uppåtgående till den nyvalda ordföranden, Marika Lindgren-Åsbrink och vice ordföranden Johanna Gesteby tillsammans med resten av styrelsen. Grattis och lycka till - ni kommer göra ett toppenjobb!

Själva årsmötet blev en trevlig tillställning med mycket diskussion, bland annat om jämställdhetsplanen och om en motion om 50%-målet. Dock var det inte så mycket diskussion om personvalen - alla val var enhälliga. Förr (för några år sedan) var Laboremus årsmöten stormiga historier med mycket bråk och ibland hårda strider, framför allt gällande personvalen - något som också speglades i hur föreningen fungerade i övrigt. De senaste åren är vi många som arbetat tillsammans för att få föreningen att fungera bättre och det börjar nu märkas. Inte bara på att vi kan enas om personer som kan leda vår förening, utan framför allt att vår verksamhet fungerar och att vi jobbar tillsammans, gillar och litar på varandra och har kul tillsammans.

Jag lämnar inte föreningen helt, även om jag lämnar styrelsens arbete. Jag har nämligen blivit valberedningens sammankallande, ett viktigt uppdrag inte minst med bakgrunden att personval varit en känslig historia i föreningen. Men tillsammans med Claes och Elin (som utgör resten av valberedningen) är jag övertygad om att det ska fungera bra det med.

Och nu återstår det roligaste med årsmötet - årsmötesfest! 40 pers från Laboremus, några stockholmsklubbar och förbundsstyrelsen ska äta middag på Kalmar nation och dansa halva natten. Brukar vara en av årets höjdarfester!

Inga kommentarer: