fredag, juni 08, 2007

Skolavslutningstal - till studenterna

Jag har haft skolavslutningar idag i Köpings kyrka. Frågan om skolavslutningar i kyrkan kan man tycka mycket om, men det ska jag inte ägna mig åt här och nu (tyckande, alltså). Jag höll i alla fall ett tal till studenterna, och det kan man läsa i sin helhet på min predikoblogg.
Det låter kanske lite töntigt när man säger det så här rakt ut, men jag tror att det kan vara viktigt att komma ihåg en dag som idag: vem du är och att du är värdefull beror inte på vad du presterar. Ditt människovärde avgörs inte på om du får bra betyg, får hög lön eller blir ihop med snyggaste tjejen eller killen. Du är oändligt värdefull bara för att du är. Vi kristna kallar det för att vara skapad till Guds avbild, att varje människa bär ett spår av gudomlighet, en spegling av evigheten. I FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna uttrycks det som att det finns ett inneboende värde och värdighet hos alla som tillhör människosläktet. Du är du, och ingen är bättre på det än just du. Att vara lyckad är inte samma sak som att vara lycklig.

Inga kommentarer: