För ett par veckor sedan, i samband med de amerikanska tv-bolagens presentation av höstens tv-tablåer så tillkännagavs också vilka serier som förnyas och vilka som avslutas. En av de som avslutades var katastrofdramat Jericho på CBS, som har haft ganska dåliga tittarsiffror men desto mer hängivna fans. Dessa hängivna fans startade en välorganiserad och intensiv men vänlig kampanj som nu har gett resultat - i vinter kommer 7 nya avsnitt av serien, enligt tv-guides skvallermästare Michael Ausellio.
Beskedet kom genom ett öppet brev på cbs hemsida där chefen Nina Tassler meddelar nyheten men samtidigt att serien behöver bättre tittarsiffror för att klara sig i längden och hoppas att fansen nu lägger lika mycket energi på att värva nya tittare som de ägnat åt att rädda serien.
Det har länge pratats om hur de stora film- och tv-bolagen i allt större utsträckning lyssnar på fans - från att tidigare sett dem som i det närmaste ett problem (eller i alla fall irriterande) ses de idag allt mer som en tillgång och en viktig kundgrupp. Uppenbarligen ser CBS också de organiserade Jericho-fansen som en potentiell marknadsföringskanal.
Ytterligare en nedlagd serie har välorganiserade fans - Veronica Mars som nu läggs ner efter sin tredje säsong. Insamlingar, protestlistor och massvis med mars-bars som skickas till tv-bolaget CW har inte gett resultat hittills, men efter att Jericho förnyats vädrar VM-fansen morgonluft. Slutgiltigt besked om VM:s framtid kommer senast den 15/6 - kanske kan Veronica också överleva med hjälp av kampanjande tittare.
Veronica Mars svenska fansida
Jericho ska visas på TV4+ i år, Veronica Mars tredje och sista (?) säsong börjar visas på svt2 på torsdag 14/6.
Andra intressanta bloggar om: kultur, tv, jericho, veronica mars, tv-serier, påverkan, fans
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar