onsdag, maj 23, 2007

Krönika i Efter Arbetet: Varför är vi så rädda för R-ordet?

Med start idag ska jag med jämna mellanrum skriva krönikor i nättidningen Efter Arbetet. Det är en läsvärd tidning (även när inte jag skriver där alltså) med dagliga ledarkommentarer, debatt och nyhetsartiklar och alltså även krönikor skrivna av en bred vänster med tyngdpunkt i socialdemokratin.
Min första krönika ligger ute nu och heter Varför är vi så rädda för R-ordet? Där skriver jag bland annat:
I den svenska debatten verkar ”rasist” ha blivit en etikett med väldigt tydligt innehåll: en individ som har en medveten och uttalad uppfattning att mänskligheten är indelad i raser och att vissa raser är och ska vara överordnade andra. ”Rasist” blir då en illvillig anklagelse och utifrån den definitionen kan Sd enkelt säga att de inte är rasister. Men om vi istället – vilket jag anser vara mycket rimligare – ser rasismen som en struktur som finns i vårt samhälle och vår värld och som kan ta olika uttryck och inte är helt personberoende, då blir situationen en annan. På samma sätt som sexism inte nödvändigtvis är en hållning hos vissa individer utan en struktur som män och kvinnor tillsammans bär upp, men som drabbar kvinnor hårdast.
Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: