fredag, juli 06, 2007

Ta bort raggarbilseländet!

Just nu pågår ett av de mest irriterande och otidsenliga - och tyvärr största och populäraste - evenemangen i Västerås: Power Meet. Det är en gigantisk raggarbilsträff som till viss del är en utställning av gamla fina bilar och till största delen är massa gamla (oftast inte lika fina) bilar som cirklar runt i stan och är fyllda med folk som dricker öl, lyssnar på musik och ibland låter. Jo, en hel del folk står vid sidan och tittar på också.

Förutom den allmänna klimatångest man kan få av alla dessa utsläpp som äger rum i min hemstad under helgen, det framkomlighetsproblem som dessa tusentals bilar innebär och hur ostädat det blir i stan efter helgen, är just nu det faktum att crusingrutten går precis utanför mitt fönster. Det pågår alltså en strid (men långsam) ström av bilar utanför konstant sedan igår kväll, de flesta med hög musik och en del med högljudda passagerare, och på parkeringsplatsen på andra sidan gatan pågår någon sorts fest.

Jag kanske inte förstår kulturyttringen eller tjusningen i varken bilar eller raggarkultur. Men just nu känns det rätt sunkigt att en av de stora festligheterna i den här stan är att 15 000 väldigt icke-miljövänliga bilar åker runt runt i och omkring stan. Förutom bensin konsumeras dessutom en hel del öl och tyvärr också delvis i kombination (öl och bilkörning, alltså). Att kommunen lagt en symbolisk summa på utsläppsrätter hos Naturskyddsföreningen lär knappast kompensera för varken koldioxidutsläpp eller nedsmutsningen som sker den här helgen. Jag kommer plötsligt ihåg varför jag under min ungdomstid (då jag bodde i Västerås senast) alltid såg till att åka från stan första helgen i juli...

Bilden kommer från svenska wikipedia, uppslagsord raggarbil, och är tagen på Power Meet 2005.
Andra intressanta bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: