onsdag, april 25, 2007

Jag tror fortfarande på förnyelsen

Eftersom jag uppenbarligen inte anses höra till socialdemokratins viktigare opinionsbildare (sannolikt helt med rätta) har jag inte fått något förhandsex av den nya "samtalsboken" eller vad den ska kallas, ”På väg- om drömmar ilska och vilja”. Jag har alltså inte läst den eller ens sett den i sinnevärlden. Men när jag läser vad Katrine Kielos skriver om den gör det mig orolig. Och lite förvånad.

Kielos sågar den fullständigt, och menar att den varken ifrågasätter särskilt mycket av det gamla eller uppmuntrar till någon egentlig debatt eller diskussion om vart partiet eller politiken ska ta vägen. Det gör mig orolig, eftersom om det är något partiet behöver just nu så är det en seriös framtidsdiskussion, inte fler klatschiga meningslösa slogans från partihögkvarteret.

Men det gör mig också förvånad, och det är det som gör att oron inte biter sig fast. Jag tycker nämligen att rätt mycket på sistone tyder på att det inte är den här typen av icke-politik som är på ingång från Sahlin och den nya ledningen. Sahlin har redan tagit tjuren vid hornen gällande framtiden för samarbetet med v och mp, och de arbetsgrupper som hon tillsatte tror jag på som en väg till verklig självrannsakan och förnyelse i partiet (som har jag redan kommenterat). Boken presenteras också av Carin Jämtin och Luciano Astudillo, två av mina favoriter som jag har sett som några av dem som kommer att leda debatten framåt på allvar och som inte varit rädda för självkritik gällande partiet.

Tills motsatsen bevisas väljer jag att tro att det här är en kvardröjande effekt av det gamla, en rest av den allmäna kongressyran. Någon sorts diskussionsprotokoll i pocketformat som avslutar den gamla tiden i väntan på ett rejält rådslagsmaterial om de fyra framtidsämnena jobben, miljön, välfärden och internationellt samarbete. Och i det rådslagsmaterialet hoppas jag på ideologiska resonemang, konkreta förslag och öppenhet för en verklig framtidsdebatt.


Återkommer med en riktig kommentar när jag - som alla andra medlemmar i partiet - får boken hemskickad.

Andra intressanta bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: