lördag, februari 10, 2007

Stiftsgården in my heart - och på svt

En av mina käraste platser i världen är Stiftsgården i Rättvik, Svenska kyrkans kurs- och ungdomsgård vid Siljan. Till det yttre en kurs-, konferens- och ungdomsgård men under min tonsårstid och en bra bit längre mitt andra hem. På stiftsgården har jag lärt mig mycket om livet, mig själv, Gud, världen (inte minst om imperialism och globala orättvisor), kärleken och hur människor fungerar tillsammans.

Anledningen till denna lilla kärleksförklaring är att svt nu sänder fyra gudstjänster från Enhetens kapell på stiftsgården, men start imorgon och fyra söndagar framöver. En rad nuvarande och tidigare kända stiftsgårdsprofiler medverkar - imorgon bland annat föreståndare Christer Beijer, stiftsadjunkt Pelle Söderbäck, teologistudenten (tillika min gamla kompis) Marit Norén och musikern Kekke Paulsson.

Själv missar jag sändningen eftersom jag predikar i Köping (jodå, den kommer här sen), men ni kan liksom jag kolla på nätet i efterhand.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: