måndag, oktober 30, 2006

Missa inte En uppstoppad hund

Ikväll visar svt 1 den moderna klassikern En uppstoppad hund, en pjäs av Staffan Göthe, den här gång i regi av Kristina Humle. Pjäsen är en sorts släktkrönika över en familj i Luleå från 50-tal till 80-tal, men är också en historia om moderniteten, om en stad och et land i förändring och om ouppfyllda drömmar. I tv-versionen spelar bl a Jonas Karlsson och Lotta Telje.

Jag såg pjäsen i en uppsättning på Östgötateatern i Linköping hösten 2000 och är tveklöst min största teaterupplevelse någonsin, kanske ett av mina mest drabbande kulturupplevelser överhuvudtaget. Jag har svårt att förklara vad det var, men i slutscenen var känslan av insikter om livet och om att det finns sanningar om mig själv och livet som jag inte kunde sätta ord på, så stark att jag blev ömsom illamående och ömsom aldrig ville gå därifrån. Jag antar att det är det menas med katarsis.

Överväldigande katarsisupplevelser kanske är lite för mycket att förvänta sig av tv-teater, men en stor kulturhändelse är det i alla fall. Missa inte!

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: