fredag, juli 29, 2005

Alkohol under sommaren

Har varit på fest hos några kompisar. Mycket trevligt, glatt sällskap och några glas vin. Och när jag kom hem slog det mig hur lätt det är att dricka, särskilt på sommaren. Och hur lätt man antingen inte pratar om alkohol alls eller gör det på ett ganska okonstruktivt sätt.

Nu rör jag mig i och för sig i Uppsalas studentvärld, där många har en väldigt hög alkoholkonsumtion vilket gör att det är lätt att dricka mycket utan att någon reagerar. Men oavsett vilket sammanhang man finns i tror jag att det är lättare att fundera kring alkohol i princip (eller inte alls) än på hur man själv dricker.

Jag tycker inte att jag dricker för mycket. Och jag tycker inte att folk borde sluta dricka helt. Men jag tror att många (inklusive jag själv) skulle må bättre av ett lite mer kritiskt och genomtänkt förhållningssätt till alkohol.

En bra start är att göra alkoholkommitténs alkoholprofil. Där svarar man på en del ganska enkla frågor, och ett par frågor om hur mycket man druckit på sistone (en riktigt duktig profilsvarare tänker igenom innan eller för t.o.m. dagbok över hur mycket man dricker) och sen får man veta hur man ligger till och hur sunda ens alkoholvanor är. Inga pekpinnar, ingen registrering men kanske en ögonöppnare eller lugnande besked.

Jo, sen är ju det här en politisk fråga också så klart. Ju lättare det är att få tag på alkohol och ju billigare det är, desto mer dricker folk. Och desto fler olyckor, misshandelsfall, missbruk (och barn till missbrukare), dödsfall och sjukvårdskostnader. Trots allt, så enkel är det.

Inga kommentarer: